9 veckor idag

ja det är hon vårat hjärta! Vi har varit på BVC och varit tvungna att gå upp med hjälp av väckarklockan, så typiskt och det är inte första ggn som vi äntligen kan sova länge på mornarna som man måste kliva upp å åka iväg.. Men men solen sken så det var väl lika bra :) Linnéa vägde 5555gram och var 61,5cm lång. I söndags, hennes 2månaders dag, så började hon sitta stadigt med huvudet när hon satt i knät och hon pratar mer och mer nu när hon är pigg och nöjd, så mysigt!
Å angående maten så blev det att jag och mamma åkte iväg och handlade Sempers färdigblandade bröstmjölksersättning i lördags eftermiddag efter många om och men tack vare att det är så att man har hört och läst mkt tabu om att man inte ska göra annat än amma i ett år helst. Men vad gör man när inte mjölken räcker till så barnet blir nöjt, eller bara blir nöjt i max en timme? Ska man sitta och amma hela dagar? Nää, då får det faktiskt hellre bli att vi ger ersättning till Linnéa då hon äter å äter först ur bägge brösten och sen får ersättning tills hon är nöjd. Än så länge så har hon fått ett mål på kvällen innan läggdags men funderar på om hon ska få ett tidigare också eftersom min mjölk verkar ha tunnats ut dessa dagar iaf. Pratade med BVC-sköterskan idag om detta och hon sa att nummer ett är ju att Linnéa blir nöjd och då får man göra det som krävs för det, att jag ammar så mycket och länge jag klarar av och vill amma och är hon inte nöjd då så får hon ersättning också. Det känns faktiskt redan mkt skönare även om jag var rädd att hon inte ville amma längre så verkar det gå bra än så länge. Det är hemskt att ha ett barn som gnäller/skriker vid amningen pga att inte mjölken räcker till. Nu kan ju även pappa vara med på ett hörn vid matdags när han är hemma och kan ta det lugnt i soffan en timme, vilket inte är så ofta under veckorna men blir väl bättre när poolen blir färdig :)

Titta på tv med pappsen kan vara väldigt intressant på kvällarna å mysigt å sitta i knä :)
Mina älsklingar!



Så nu har en liten lättnad lagt sig över mig och Linnéa verkar redan nöjdare under dagarna och kan ligga i babygymmet en stund när man har händerna fulla av annat göra även att hon är nöjd när hon är vaken och verkar sova mer nu än förrut.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra! Vad skönt att det går bra att varva med amning och komplettera med ersättning. Varför skulle man inte använda hjälpmedel när det finns??? Kämpa på!!

Vi ses på torsdag :)

2009-06-16 @ 19:20:39
URL: http://heirihiiri.blogg.se/
Postat av: Sophy

Jag började också med ersättning tidigt! Det sägs ju att barnen äter oftare och att man ska amma en gång i timmen om det behövs för att få mjölken att rinna till..men VEM orkar göra det under flera dagar/en vecka?! Inte jag ialla fall..Noah fick ett kvällsmål med ersättning ganska tidigt han,och det resulterade ju även i att han sov hela nätterna! Dock blir de ju lätt att mjölken sinar mer och mer ju mer ersättning man ger, eftersom det är efterfrågan som påverkar produktionen...jag ammade ju bara Noah upp till 3½ - 4 månader..sen hade jag slut på mjölk..och inte har han lidit av det!! =) Kör på de som känns bäst!! Man ska inte behöva lida av att amma!!

Många kramar till er!

2009-06-21 @ 23:24:08
URL: http://sophy.blogg.se/
Postat av: Heidi

Hallå, vad var det för märke på er babymonitor??

Från Babyproffsen...

2009-06-22 @ 21:52:58
URL: http://heirihiiri.blogg.se/
Postat av: H A N N A | [ e s t h . b l o g g .s e ]

Fråga gärna en fråga i min frågestund,

kram från mig, http://esth.blogg.se

2009-06-28 @ 01:50:54
URL: http://esth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0