Veckorna går

Vecka 36

Barnet börjar förbereda sig på att födas. Det tränar andning, men inte när det sover djupt. Barnet har nu längre perioder av både sömn och aktivitet. Det rör sig lika ofta som förut men kan inte ta ut svängarna på samma sätt. Därför upplever man ofta att det puffar och gör svepande rörelser.

Förlossningen är jobbig även för barnet. När livmodern drar ihop sig som mest går inget blod med syre och näring in till barnet och man kan säga att det får hålla andan under några sekunder. Men barnet har tidigare lagrat extra näring som det kan använda. Barnet har också lagt på sig fett under huden för att det inte ska bli kallt när det kommer ut i en betydligt svalare värld. Underhudsfettet fungerar också som energireserv den första tiden efter födseln.


 

...och visst får jag erkänna att det är skönt att dagarna och veckorna går så vi snart har våran knodd i våra famnar för det börjar bli lite trångt å tungt av magen. Tröttheten har nog börjat komma på riktigt nu så jag förstår varför man ska vara hemma och ta det lugnt och förbereda sig för allt som skall komma skall en månad innan det är dags. Skönt nu att få vara hemma mestadels hela tiden, inte så pigg på att knata runt heller när man inte vet när det kommer sammandragningar som gör att det känns som att det bara ska säga plopp så går vattnet, det trycker alltså rejält nedåt då och det brukar bara inte vara en gång heller de dagarna, sen går det ett par dagar med det lugnare sen är det samma sak igen. Ska till skolan en sväng nästa tisdag och sen är det en tisdag till om det går, för det är den 24/3.. Tentan får jag göra i Sandviken den 27/3 om ingen liten knodd har bestämt sig för att titta ut redan då eftersom det bara är en vecka kvar då enligt beräkningarna. Både Lars å jag hoppas på att den kan hålla sig därinne tills den 27e å sen får den titta ut när den vill, för då är kursen klar för min del och han ska ha fått iväg en stor leverans till Norge under den veckan. Vi får väl se :) Det är med andra ord precis en månad kvar idag tills den 3/4!! Förlossningen kommer med stormsteg och jag kan ju erkänna det också att det börjar komma en viss oro och nervositet inför den... Man har ju ingen aning om hur det kommer vara eller gå... Så jag får försöka lyssna å ta till mig det Lars säger: "Det kommer gå bra å vi vill ju ha vårat barn här så då borde du vilja ha förlossningen här snart också".. Haha, ja klart man vill det men det är så mycket tankar å känslor..

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0